علوم اجتماعی
عباس رزاقی؛ مصطفی قادری؛ کامبیز پوشنه؛ علیرضا عصاره
چکیده
هدف: امروزه با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات، اهمیت بهرهگیری از برنامهدرسی آنلاین افزایش پیدا کرده است. بنابراین، هدف این مطالعه شناسایی عناصر و شاخصها و اعتباریابی الگوی جامع برنامهدرسی آنلاین بود.روش: این مطالعه کاربردی از نوع کیفی بود که با روش سنتزپژوهی انجام شد. در پژوهش حاضر از میان پژوهشهای مرتبط با حیطه پژوهش ...
بیشتر
هدف: امروزه با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات، اهمیت بهرهگیری از برنامهدرسی آنلاین افزایش پیدا کرده است. بنابراین، هدف این مطالعه شناسایی عناصر و شاخصها و اعتباریابی الگوی جامع برنامهدرسی آنلاین بود.روش: این مطالعه کاربردی از نوع کیفی بود که با روش سنتزپژوهی انجام شد. در پژوهش حاضر از میان پژوهشهای مرتبط با حیطه پژوهش تعداد 75 مورد با روش هدفمند انتخاب و یادداشتبرداری از آنها جهت دستیابی به یک جمعبندی مناسب درباره الگوی جامع برنامهدرسی آنلاین صورت پذیرفت. همچنین، برای بررسی اعتباریابی الگوی مذکور از 32 نفر از خبرگان استفاده شد که آنان درباره اهمیت هر یک از 31 پرسش درباره اعتبار الگوی جامع برنامهدرسی آنلاین نظر دادند. در نهایت، دادهها با روشهای سنتزپژوهی و دلفی فازی تحلیل شدند.یافتهها: یافتههای سنتزپژوهی نشان داد که برای برنامهدرسی آنلاین 174 شاخص در 13 عنصر شامل اهداف (با 10 شاخص)، دانشآموز (با 12 شاخص)، معلم (با 14 شاخص)، محتوا (با 15 شاخص)، پشتیبان (با 12 شاخص)، گروهبندی (با 17 شاخص)، حضور (با 11 شاخص)، فناوری (با 11 شاخص)، زمان (با 11 شاخص)، محیط یادگیری (با 12 شاخص)، تعامل (با 23 شاخص)، مواد و منابع (با 8 شاخص) و ارزشیابی (با 18 شاخص) شناسایی شد. یافتههای دلفی فازی در دور دوم نشان داد که از 31 پرسش درباره اعتباریابی الگوی جامع برنامهدرسی آنلاین، الگوی مذکور دارای اعتبار مناسبی بود.نتیجهگیری: الگوی جامع و معتبر برنامهدرسی آنلاین این مطالعه میتواند توسط متخصصان و برنامهریزان درسی جهت بهبود آموزش آنلاین مورد استفاده قرار گیرد.